Inspiratie

Curriculum

Schooldag van de Duurzaamheid

Elk schooljaar kan een basisschool zich aanmelden voor de Schooldag van de Duurzaamheid die in oktober gelijk loopt met de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober. Dit jaar valt dat in het weekend, waardoor het op 9 oktober wordt gehouden.

De gemeente die de meest inspirerende dag organiseert, wint de ‘meest inspirerende Global Goals gemeente’-award.

Deelname is zonder kosten en meedoen kan op twee manieren, via:
1. de landelijke Voorleesactie op 9-10-2020 en/of
2. een doe-programma van een halve schooldag.

Omgeving

Studenten voor Morgen

Morgen is het nationale studentennetwerk voor duurzaamheid in het hoger onderwijs. De organisatie werkt samen met studenten uit heel Nederland om landelijk de studenten te stimuleren in het kiezen voor een duurzame leefstijl, studie en carrière. Dit doen zij door te informeren over duurzaamheid en projecten omtrent duurzaamheid te organiseren. Daarnaast zet Morgen zich in voor een duurzamere onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering in het hoger onderwijs.

Curriculum

Lesprogramma duurzaamheid en MVO


Niko Roorda
heeft een lesprogramma gemaakt voor het vak Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van de opleiding bedrijfskunde, dat door corona volledig gratis beschikbaar is gemaakt voor studenten.

Het lesprogramma vormt als fundament voor zijn Basisboek Duurzame Ontwikkeling (Noordhoff), maar is o.a. ook inzetbaar bij opleidingen in de sectoren Economie, Techniek, Zorg, Groen en Educatief. Voor meer hulpbronnen bij het lesprogramma, klik hier.

Curriculum

Toekomstkunde

Toekomstkunde van de WWF is een wekelijks terugkerend lesmateriaal over actuele onderwerpen rondom klimaat, duurzaamheid, natuur en wilde dieren, waarbij kinderen ontdekken wat zij zélf kunnen doen voor een betere toekomst.

Voor groepen 5 t/m 8 en in de vorm van thuislessen. Binnenkort ook beschikbaar voor groepen 3 en 4.

Curriculum

Morgenland

Morgenland is een animatiefilm (12 min) die een beeld geeft van de ontwikkelingen in de energietransitie in Nederland. Het laat de veranderingen zien die wij nu ondergaan en die ons dagelijkse leven steeds meer zullen bepalen. Er is ook lesmateriaal beschikbaar.

Curriculum

Earth School: 30 dagen een natuur avontuur

Geen biodiversiteit, is geen leven op aarde. Al het leven op het land, zoals de insecten, de wolken, planten en dieren zijn met elkaar verbonden, waardoor ook ons het leven op aarde mogelijk maakt. TedEd heeft 30 thuisschoolfilmpjes gemaakt met verschillende onderwerpen over de natuur en daarbijbehorende vragen gemaakt om leren over de natuur leuk te maken.

Curriculum

Big Food Workshop 15-17 juni

De Ellen MacArthur Foundation is ontstaan om de circulaire economie wereldwijd te versnellen. Op de site staan inspirerende en informatieve voorbeelden. Dit keer organiseert zij een Big Food Workshop van 15 – 17 juni. Op het programma staan verschillende sessies over het onderwerp waar je uit kunt kiezen. De sessies bekijken en gelijk registreren? Dat kan hier.

Curriculum

Docu: From The Soil Up

From The Soil Up is een korte documentaire (16 min) over het belang van landschapsherstel, uitgelegd door verschillende experts in het veld. De documentaire is gemaakt ter ondersteuning van Commonland. Zij hebben als missie om aangetaste landschappen te transformeren in bloeiende ecosystemen en gemeenschappen op basis van solide businesscases en in lijn met internationale beleidsmaatregelen en richtlijnen.

Curriculum

Lesmateriaal klimaat- verandering

Tipping Point Ahead (TPA) heeft in samenwerking met Nederlandse klimaatonderzoekers lesmateriaal over klimaatverandering ontwikkeld voor HAVO/VWO-onderwijs in de bovenbouw. O.a. Les Snacks, waarin leerlingen in 10 tot 15 minuten zelfstandig aan de slag gaan met een klimaatgerelateerd onderwerp. Ook bieden ze informatieve filmpjes over klimaatverandering aan.

Curriculum

Schoolgebouw verduurzamen

BEAAM-NL-medior Duurzaamheidsscan en Beroepsoriëntatie is een gratis lespakket voor het voortgezet onderwijs. Waarbij zij leren hoe ze het eigen schoolgebouw duurzamer kunnen maken en leren hoe ze een advies opstellen voor de directeur, maar leren ook over het beroepenveld in de bouw.