LivingLab local solutions to global challenges
Op 28 juni as organiseert Campus Fryslan in de middag een conferentie waar alle studenten van zowel de bachelor opleiding Global Responsibility & Leadership als de masteropleiding Sustainable Entrepreneurship hun uitkomsten pitchen aan een breed publiek. Er zijn drie parallelle sessies, die elk vanuit een regionale context op een apart Sustainable Development Goal focussen. De bacheloropleiding Global Responsibility and Leadership is vorig jaar uitgeroepen tot de beste bacheloropleiding van Nederland. Wat maakt deze opleiding zo bijzonder? Een van de succesonderdelen zijn de Living Labs. Hieronder lees je hoe Campus Fryslan hier vorm aan geeft!
Foto: RUG/ Campus Fryslan
Keuzegids 2023 koos eerder dit academisch jaar de bacheloropleiding Global Responsibility and Leadership (GRL) als beste bacheloropleiding van Nederland. Een uniek kenmerk van deze opleiding zijn de Living Lab projecten. Gedurende een half jaar werken studenten samen in een team aan een concreet project. Deze opdrachten pakken ten minste één van de Sustainable Development Goals aan en bieden studenten een kans om samen te werken met externe partijen, praktische vaardigheden op de werkplek te leren en oplossingen uit de praktijk te verzinnen.
Brede ervaring
Onder het motto “Explore local solutions to global challenges” biedt de opleiding een praktische kijk op een maatschappelijk relevant vraagstuk, verbonden met ten minste één van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. “De Living Labs zijn een kans voor studenten om samen te werken met externe partijen, praktische vaardigheden op de werkplek te leren en tegelijkertijd academisch onderzoek te doen”, vertelt Rowan-Niels Spinder, coördinator van de Living Labs.
Eigen inbreng
Gedurende één semester werken studenten samen met een externe partij die de projecten in samenspraak met de begeleiders voorstelt. Ze kunnen ook bijdragen aan de opzet van het project op basis van hun eigen vaardigheden en capaciteiten. De studenten ontwikkelen vervolgens samen met een onderzoeker en iemand van de organisatie die het project voorstelde nieuwe ideeën om het vraagstuk op te lossen. “Zo werken ze als een team aan zowel een academisch onderzoeksrapport als aan ideeën die de externe partij in de praktijk kan toepassen”, zegt Spinder.
Samenwerking met Medisch Centrum Leeuwarden en 8D Games
Vorig studiejaar (2021-2022) waren er 24 projecten en dit studiejaar 23. Één van de vorige projecten ging over de toegankelijkheid van Virtual Reality (VR) bij oudere volwassenen in medische revalidatie. Studenten Stella Schröter en Annemieke Visser werkten samen met het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) en 8D Games. “We hebben onderzocht hoe we één van de games die 8D Games momenteel ontwikkelt zo gemakkelijk mogelijk voor ouderen kunnen maken”, leggen Schröter en Visser uit. Het gaat over een puzzel die gespeeld wordt met behulp van een Virtual Reality game en die tot doel heeft oudere volwassenen te helpen bij hun revalidatieproces na een verblijf op de intensive care afdeling in het ziekenhuis.
Gebrek aan motivatie
Om dit te onderzoeken hebben Schröter en Visser interviews gehouden met oudere volwassenen om inzicht te krijgen in hun behoeften bij het gebruik van technologie en VR. Daarnaast interviewden ze medisch personeel om hun rol bij het bevorderen van het gebruik van VR te begrijpen. Op basis van de resultaten adviseerden zij het MCL om medisch personeel te stimuleren om Virtual Reality te gebruiken – aangezien een gebrek aan motivatie bij zowel de persoon die VR uitlegt als de oudere volwassenen een belangrijke uitkomst van het onderzoek was. Uit de resultaten bleek ook dat digitale geletterdheid en betaalbaarheid enkele van de barrières waren. 8D Games heeft inmiddels de aanbevelingen van Schröter en Visser ontvangen en zal het spel aanpassen.
Nuttige ervaring
De studenten vonden hun ervaring met dit Living Lab project over het algemeen erg positief. “We hebben een kijkje kunnen nemen in hoe zo’n organisatie werkt en hoe we met ons onderzoek nuttige informatie kunnen verschaffen.” Daarnaast waardeerden Schröter en Visser ook de samenwerking met de geïnterviewden, omdat ze in contact kwamen met mensen uit een leeftijdsgroep die ze niet vaak tegenkomen. “Ik heb veel geleerd tijdens dit project, wat een nuttige ervaring is voor de toekomst,” concludeert Visser.
Bordspel voor scholen
Een ander project van de Living Labs was het bedenken van het bordspel ‘Crossroads’. Studenten Daria, Mirjam en Esthy hebben daarvoor met Amnesty International samengewerkt. Het spel is bedoeld om de intersectionele positie van LGBTQI+ vluchtelingen in Nederland onder de aandacht te brengen en vooroordelen en discriminatie te verminderen op een eenvoudige en leuke manier. Het bordspel wordt al gebruikt in psychologiecolleges en Amnesty International zal het spel in het Nederlands vertalen, zodat het ook op scholen kan worden gebruikt.
Meer informatie
terug naar het overzicht