Problem solving met Creaton

ROC Friese Poort • R. Tjalsema
Industrie, innovatie en infrastructuur

‘Hebben jullie enig idee in wat voor revolutionaire tijd jullie leven?’, vraagt Gunnar de Haan, Innovation Manager bij Cisco. ‘Het huidige tijdperk is de vierde industriële revolutie.’ Op woensdag 26 februari en woensdag 4 maart 2020 volgden veertig eerstejaarsstudenten Junior accountmanager, Intercedent en Vestigingsmanager groothandel een inspirerende workshop over Internet of Things en gerelateerde onderwerpen. Daarin bedachten ze oplossingen voor problemen uit de dagelijkse praktijk.

Bekijk een foto-impressie van de workshops

Internet of Things
‘In het verleden kenden we drie industriële revoluties’, vervolgt De Haan zijn relaas. ‘De ontdekking van de stoommachine, het gebruik van de lopende band en de internetrevolutie. Het huidige tijdperk draait om Artificial Intelligence, Machine Learning en Robotica. Dit heeft het ontstaan van Internet of Things (IoT) in een stroomversnelling gebracht. Alles is nu namelijk verbonden aan het internet. Aan jullie de taak om een van de basisbeginselen van IoT – problem solving – zelf toe te passen.’

Observaties
‘Bedenk problemen waarmee je in een supermarkt te maken hebt’, ging de gastdocent verder tijdens de eerste workshop. ‘Alles kun je namelijk smart oplossen. Bedenk eerst goed waarom je observatie een probleem is. Wat is hetgeen je graag wilt verbeteren om het gemak te vergroten?’ De studenten kwamen met meerdere observaties naar voren, zoals een openstaande koeling, piepende winkelkarren, voorraadtekorten, beschimmelde producten, lange rijen en onnodig gebruik van plastic en stroom.

Creaton
Op woensdag 4 maart 2020 gingen de studenten vervolgens concreet aan de slag met problem solving tijdens een Creaton. De jongeren dienden problemen uit de dagelijkse praktijk te bedenken, met bijpassende oplossingen. ‘Zo bedachten ze een applicatie die de gebruikstijd van een smartphone registreert’, vertelt docent Pyt de Vries. ‘Wanneer de gebruiker te lang gebruikmaakt van het apparaat, ontvangt deze een melding de telefoon aan de kant te leggen. Op deze manier hopen ze het intensieve smartphonegebruik onder jongeren terug te dringen.’ Een ander idee betrof mobiliteit. ‘Studenten kwamen ook met het plan sensoren in de snelweg te benutten om aan de hand van uitgeoefende druk op de rijweg files te voorspellen’, vervolgt De Vries. ‘Automobilisten ontvangen vervolgens een digitale melding om een alternatieve route te kiezen.’ Tot slot spitsten enkele jongeren hun ideeën toe op een supermarkt. ‘Een van de studentengroepen is voorstander van een efficïente schapvulling. Hierom maken ze geen gebruik van vakkenvullers, maar van robots, die met behulp van sensoren registreren welke vakken toevoer nodig hebben.’

Levensecht onderwijs
Centrum Duurzaam van ROC Friese Poort is aanjager van hybride, levensecht onderwijs. ‘Naast regulier theoretisch onderwijs willen we dat onze studenten beleven, ontdekken én doen. Zo combineren ze het beste van twee werelden. Dit realiseren we door excursies, Challenges, Duurzaam Doen Lezingen, praktijkdagen en gastlessen aan te bieden. De jongeren ontwikkelen zich op deze wijze tot vakmensen van de toekomst’, aldus Roeland Westra, projectleider van Centrum Duurzaam.

Bron: https://www.centrumduurzaamfriesland.nl/nieuws/problem-solving-door-commerciele-studenten-roc-friese-poort-tijdens-creaton/

terug naar het overzicht
Spark the movement partner: NHL Stenden Spark the movement partner: Omrin Spark the movement partner: Aeres Spark the movement partner: Rabobank Spark the movement partner: FB Oranjewoud Spark the movement partner: Provincie Friesland Spark the movement partner: Friesland college Spark the movement partner: RUG campus Friesland Spark the movement partner: Van Hall Spark the movement partner: Kek 2 Spark the movement partner: Friese Poort
Sluit menu