Lisdodde Hackathon sept-nov ’22: Leren van de Natuur

Technasium • Adri Wischman, Henk Lukken, Heleentje Swart
Betaalbare en duurzame energie
Industrie, innovatie en infrastructuur
Leven op het land
Verantwoorde consumptie en productie

In de regio Friesland leveren niet alleen universitaire studenten een bijdrage met hun creativiteit en energie, maar ook leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs. Dat is halverwege september gebleken tijdens de grote Technasium hackathon.

Tien hackathon teams bestaande uit leerlingen van 14-15 jaar oud deden mee. De teams begonnen met de aftrap ‘Leren van de Natuur’. Zij gaan nu door t/m 11 november om hun ideeën verder uit te werken. Op 11 november presenteren ze hun ideeën in de Provinciehuizen in de Noordelijke regio’s Groningen, Drenthe en Friesland.

De hackathon is mede georganiseerd door Nationaal Programma Groningen in samenwerking met de drie noordelijke provincies rond de energietransitie. Met focus op 4 tracks. VCF (Vereniging Circulair Friesland/SPARK the Movement  delen track 4 – Leren van de Natuur. Met de focus op achterliggende proces binnen de energietransitie: Hoe verminder je de CO2-uitstoot?

Hieronder leggen de 10 teams (technasia en mbo’s) hun oplossingen uit van Lisdodde in het veenweide gebied.


1. Linde College – FC Teamwork (Bekijk hier het filmpje
)
Genomineerd (Goede uitleg, goede verwerking feedback, concrete aanbevelingen)
–       Probleem op internationale schaal, verschillende ecosysteem diensten, lisdodde eetbaar, woningbouw, textiel, schoonmaak
–       Lisdo-clean als product

2. Stellingwerf – TempoTeam (Bekijk hier het filmpje)
Genomineerd (Goede uitleg, goede verwerking feedback, concrete aanbevelingen)
–       Goeie aanpak met scrum
–       Link naar andere problemen (grondstoffen duurder)
–       Lisdodde als leverancier van meel voor brood/ koek

3. Linde College 3 – Blue Girls (Bekijk hier het filmpje)
Genomineerd (Goede uitleg, goede verwerking feedback, concrete aanbevelingen)
–       Weerribben als gebied
–       Focus op concrete oplossingen – luiers, maandverband, pleisters (kompressen)

4. Hondsrug 1 – De Harambe’s (Bekijk hier het filmpje)
–       Goede uitleg paludicultuur
–       Idee bufferzones

5. Roelof van Echten – Technasium Toppers (Bekijk hier het filmpje)
–       Idee dijk bouwen en daarbinnen waterplanten & algen telen

6. Dingstede – 1 – Turboslakken (Bekijk hier het filmpje)
–       Idee driejarige wisselteelt – nat; halfdroog; droog
–       Lisdodde voor verpakkingsmateriaal (pulp en zetmeel in vorm gieten), isolatie, veevoer, zetmeel en meel, pellets voor verbranding, voering kleding

7. Dingstede – Laatkomers (Bekijk hier het filmpje)
–       Buizen in veenweidegebied aanleggen voor goede regulatie nat/droog
–       Rijst, riet, cranberries, andijvie op natte gronden

8. De Borgen – Leek in Energie! (Bekijk hier het filmpje)
–       Azolla – kroosvaren – snelle groeier, ecosysteemdiensten, geschikt voor biolijm

9. Alfa College – Wemicry (Bekijk hier het filmpje)
–       Mooi logo; goede naam!
–       Internat aanpak: lisdodde introduceren in Afrika
–       Eetbaar, isolatie, waterzuivering, bouwmateriaal, vlechten beschuttingen

10. Nassau AA en Hunze 1 – Survivors (Bekijk hier het filmpje)
–       Heel technische aanpak – CO2 zuigpanelen ontwikkelen
–       Leren van huidmondjes hoe CO2 af te vangen in water
–       Zonkant boerderijen: zonnepanelen; schaduwkant of in tunnels: CO2-panelen

Zie voor meer informatie: https://www.nationaalprogrammagroningen.nl/scholenchallenge/hackathon/

Contactpersonen: Adri Wischman, Henk Lukken, Heleentje Swart

terug naar het overzicht
Spark the movement partner: NHL Stenden Spark the movement partner: Omrin Spark the movement partner: Aeres Spark the movement partner: Rabobank Spark the movement partner: FB Oranjewoud Spark the movement partner: Provincie Friesland Spark the movement partner: Friesland college Spark the movement partner: RUG campus Friesland Spark the movement partner: Van Hall Spark the movement partner: Kek 2 Spark the movement partner: Friese Poort
Sluit menu